Cunqueiro, orador ao servizo da Falange (e II)

Álvaro Cunqueiro, no centro da imaxe, con lentes e uniforme da Falange, rodeado polas súas camaradas da Sección Femenina, entre elas, PIlar Lago, xefa da sección de Pontevedra (e nai da xornalista Pilar Cernuda), durante a conferencia que deu sobre Teresa de Jesús. Foto publicada por El Pueblo Gallego o 16 de outubro do 1938.

Xesús González Gómez.

Despois das tres triunfais conferencias que comentamos na entrega anterior, o venres 10 de decembro de 1937, en portada de El Pueblo Gallego, aparecía o seguinte anuncio:

Anuncio que se repetiría o domingo 12 e o martes 14 (este día con cambio inicial de redactado: no canto de «Martes 14», «Hoy, 14»). O día quince, en portada, El Pueblo Gallego avanzaba unha pequena información sobre o acto, co titulo «Ayer, en el Mercantil. Segunda conferencia del cursillo del S.E.U.» na que se dicía, sobre Cunqueiro, o seguinte: «Habló el camarada Cunqueiro, el primero entre los poetas de Galicia [o informante tiña razón!!], que dijo bellamente su charla sobre “Estampas y estilo de una decadencia […]» E o día seguinte, , o xoves 16, na páxina 10 de xornal –a última– aparecía a recensión da conferencia:

 

El cursillo cultural del S.E.U.

La conferencia de Álvaro Cunqueiro y la intervención musical de Corvino

Como ya se ha dicho, en la tarde del martes se efectuó la segunda conferencia del cursillo organizado por el S.E.U. local, a cargo de Álvaro Cunqueiro, nuestro querido camarada de Redacción, y con ilustraciones musicales, por el trío Corvino, que en nuestra ciudad viene trabajando intensamente en una labor de pedagogía musical.

La conferencia, que respondía al enunciado: «Estampas y estilo de una decadencia», fué (sic) subdividida por el conferenciante en tres apartados, respondiendo a la línea de pensamiento que la trazó. Berkeley, la emoción y el idealismo (con la anécdota del monje Simat y la locura de los espejos); Durero o la vida interior, y Juan Sebastián Bach, historia natural y sinfónica del mundo.

Así planeada la charla, comenzó Cunqueiro hablando de la imposibilidad de concebir el siglo XVIII como algo que no sea una etapa de transición, que supone al mismo tiempo un progreso y una decadencia.

Tomando como punto de partida a Berkeley, Durero y Bach, estudió la elaboración del barroco y el tránsito de éste al romanticismo. Llamó al barroco etapa naturalista, antileviatánica, e ilustró esta concepción con varios ejemplos de las decoraciones florales del gran arte arquitectónico.

Entrando en lo que pudiéramos llamar parte anecdótica o ejemplar de la conferencia, contó diversas versiones de Stein y la mariposa fosilizada; Vesalius y los yellos (sic) de Fontainebleau, Huch de Vries y su jardín de Amsterdam, la V Sinfonía de Beethoven en la sala Pleyel de París saludada por el grito de Radel: «Señores, aquí está el emperador diciendo que con un grito como éste puede salvarse un siglo». Habló de los vinos de Hungría y de la ausencia de las islas del Mar de Irlanda, donde los cadáveres espantaban a las sirenas, intentando probar la modernidad del mar, cuya edad calcula el disertante en 200 años.

Terminó recordando su lección cotidiana de que todo sea hecho generosa y apasionadamente, y solo el espíritu creó, condujo y puso en orden. Pidió a Dios que el Imperio español sea una empresa alegre y fanática, tocada de grandeza según el texto franco posterior a Carlomagno, y que en ella se salve el espíritu según el estilo de la hispanidad militante, sierva fiel del único imperio posible, el Sacro Romano Imperio Germánico, que se gana y se pierde en las orillas de los ríos de Europa.

Una ovación, reiteración de otras anteriores que habían cortado la oración frecuente, fué (sic) la rúbrica cálida de la magnífica charla de nuestro camarada […]»

Prosegue a crónica coa recensión da actuación do trío Corvino e o canto final do Himno «hermoso» da Falange, interpretado a brazo alzado e coa máis firme voz.

(Lido atentamente o primeiro parágrafo, Cunqueiro non é presentado xa como Jefe Provincial del SEU, cargo do que o destituíron, cando? O 26 de novembro, na páxina 2 do xornal, na sección «Voz de la Falange Española Tradicionalista y de las JONS», no apartado dedicado ao SEU, aparecen novos nomeamentos asinados polo Jefe Provincial do Sindicato, Carlos Herrero Alonso, quen xa asinaba como Jefe Provincial o 7 de outubro dese ano. Entre os novos nomeamentos designados polo novo xefe provincial, está o de delegado de Prensa y Propaganda, que recae… no camarada Álvaro Cunqueiro Mora-Montenegro, co que González Alegre, o posterior Moucho, quedara sen cargo, xa que de momento non fora nomeado para ningún outro. Unha pregunta: por que destituíron a Cunqueiro?)

Se algunha lectora ou lector deste traballiño leu a novela de Otero Pedrayo Fra Vernero, o resumo da conferencia (que eu aseguraría redactado polo propio Cunqueiro), o tema e a forma desta vaille soar… e moito!: o tránsito do barroco ao romanticismo, os viños de Hungría, etc.: é o tema da novela pedrayana. O outro, o fanatismo, o Sacro Imperio Romano Xermánico, etc. son da propia colleita cunqueiriá.

Pasados xustamente un mes e unha semana, na páxina 7 de El Pueblo Gallego do venres 21 de xaneiro de 1938, páxina dedicada ás noticias da «región», no apartado dedicado a Pontevedra, e desde Redondela, o correspondente enviaba a seguinte noticia: «El domingo, dia 23, a las once de la mañana, el Sindicato Español Universitario, inaugurara en el Salón del Nuevo Cinema, un ciclo de conferencias culturales, con una del Delegado Provincial de Prensa y Propaganda del Sindicato, camarada Álvaro Cunqueiro. // Dada la calidad del conferenciante y los propósitos de divulgación del Sindicato, que cumple así uno de sus fines primordiales: llevar la cultura a todo español, es de esperar una gran concurrencia de público». Unha semana despois, e un pouco tardiamente, o mesmo correspondente de Redondela enviaba nesta croniquiña ao xornal, que a publicaba na páxina 9, «Cierre de edición»:

REDONDELA

LA CONFERENCIA DEL DOMINGO

 

Como ya habíamos anunciado se inauguró el próximo pasado domingo, en el Nuevo Cinema, un ciclo de conferencias culturales que el distinguido camarada Álvaro Cunqueiro, delegado de Prensa y Propaganda del Sindicato Español Universitario, ha iniciado con la competencia que le es peculiar.

Hizo la presentación el jefe local del S.E.U. de esta localidad, don Claudio Contreras Quirós, enalteciendo las condiciones del orador, con facilidad de palabra y conocimientos generales de la cuestión.

Concurrieron a escuchar la brillante disertación del camarada Cunqueiro selecta y numerosa concurrencia en las que figuraban muchas jóvenes de F.E.T. y de las Jons.

El orador se extendió en diversas consideraciones sobre el acto a que hacemos referencia, demostrando profundos conocimientos en los asuntos culturales a que habrá de hacer frente el Sindicato de referencia, para orientar el sentimiento educativo de la Nueva España.

El orador fué (sic) muy aplaudido y felicitado al terminar su conferencia.

(Fico perplexo, o redactor da noticia, ou era un irónico de moito coidado ou era, directamente, parvo. Por outras «noticias» redactadas por el, inclínome máis pola primeira opción, pero quen sabe)

O 22 de maio, domingo, na páxina 2 do xornal, «Voz de la Falange Española Tradicionalista y de las JONS», dábase a noticia de que o día anterior, sábado 21, se inauguraran os «Cursillos Nacionales de Cultura» nos que Benedito [Rafael de nome] e Cunqueiro «explicaron ayer las primeras lecciones: Música Historia del Imperio español». Como só nos interesa Cunqueiro, velaí o que se di da súa lección-conferencia: «A las cuatro de la tarde, el camarada Cunqueiro, profesor del Instituto de Vigo, pronunció una lección sobre “Introducción a una teoría de lo español”, explicando las características del pensamiento español a través de la historia y su posición actual ante el mundo. // El lunes a la mañana explicarán lecciones, Benedito de Pedagogía Musical, y Cunqueiro, de Historia.» (Iso de Cunqueiro profesor do Instituto de Vigo, é a primeira vez que o leo.) O luns, como se pode deducir doadamente, era día 23, polo que o martes 24, na páxina 2 do xornal, na sección «Voz de la Falange…», dábase unha nada cumprida recensión das leccións ditadas. Cunqueiro pronunciara a «Segunda lección de Historia», lección que versaba «sobre los viejos caminos de España y la España romana. Resaltó la transcendencia de la celebración del bimilenario de Augusto, y en breves estampas recordó al Emperador, Mérida, Tarragona y Roma.» O día 25 (de maio) deuse a terceira lección. Cunqueiro, que falou ás 12 horas, repetiu título: «Introducción a una teoría de lo español», comentando «ampliamente el paisaje histórico de la España visigótica y la aparición de los primeros Reinos cristianos, así como el significado último de la Reconquista». O 27 de maio, venres, deuse a cuarta lección. Na páxina 8, última, de El Pueblo Gallego do sábado 28, e baixo o título «Benedicto y Cunqueiro reanudaron ayer sus lecciones», podíase ler: «[…] El camarada Cunqueiro explicó la cuarta lección de su cursillo sobre “Introducción a una teoría de lo español”, hablando de la España medioeval y del significado del “fecho del Imperio” de Alfonso X el Sabio, así como del califato de Córdoba. // Hoy sábado, explicarán lecciones Benedito y Cunqueiro a las horas de costumbre. El cursillo sigue celebrándose con gran animación y éxito».

O domingo 29 os participantes no cursillo, segundo o xornal dese día (páx. 8), fóronse a Compostela, a visitar os monumentos da cidade. Na mesma noticia dicíase que o día anterior «El camarada Cunqueiro explicó la quinta lección de “Introducción a una teoría de lo español”, estudiando el Camiño de Santigo y su transcendencia europea, leyendo luego y comentando diversos trozos del Poema del Cid.»

O cursillo, a pesar da guerra, da fame, da represión, dos fusilamentos, dos cárceres cheos, etc., non daba tregua, e así o dia 2 de xuño, segundo El Pueblo Gallego do día seguinte (páx. 8), «a las cuatro de la tarde, el camarada Cunqueiro explicó una lección sobre “Suceso de los españoles en Indias”. Méjico y Lima, con sus virreyes y su vida; el virrey Velasco, Amat, Croix…; las Charcas del siglo XVIII, los milagros de la virgen: Nuestra Señora de Guadalupe, etc., fueron relatados por el conferenciante.»

O cursillo clausurouse o día 9 de xuño, nun grande acto, seica, no Casino, mais antes, o día 6, «El camarada Cunqueiro terminó su cursillo de “Introducción a una teoría de lo español” con una lección sobre “La generación de la gran guerra de España”, extendiéndose en consideraciones sobre el futuro hispánico y la misión de España en el mundo.» (El Pueblo Gallego, 8 de xuño de 1938 p. 8).

E xa até o 16 de outubro non rexistramos ningunha noticia referente a unha conferencia de Álvaro Cunqueiro. Ese día, na páxina 4 de El Pueblo Gallego, sección de noticias locais: «Ciudad de Vigo». Dáse a información de que onte, festividade de Santa Teresa de Xesús, «SE CELEBRARON DIVERSOS ACTOS EN HONOR DE LA SANTA DE ÁVILA. LAS CAMARADAS DE LA FALANGE FEMENINA OFRECIERON UNA MISA DE COMUNIÓN GENERAL». Infórmase de que a abulense é a patroa da Falange Femenina e que as súas afiliadas viguesas, mercé a unhas palabras (que se reproducen na noticia, pero que nós non transcribimos) da «Jefe nacional Pilar Primo de Rivera» souberon «ayer  de la santidad, alegría, voluntad y sacrificio de la Santa de Ávila». Tamén se dá a noticia de que a Intendencia Militar honrou á súa patroa mediante unha misa e, non podía faltar, un desfile. Infórmase da misa de Comunión General da Sección Femenina de Falange «[…] El acto fué (sic) muy concurrido, comulgando nuestras camaradas con gran fervor». Ven logo a recensión de

UNA CONFERENCIA POR ÁLVARO CUNQUEIRO

En los salones del Círculo Mercantil de nuestra ciudad tuvo lugar en la mañana de ayer, organizada por la Sección Femenina de Falange Española Tradicionalista y de las J.O.N.S., una conferencia sobre Santa Teresa de Jesús a cargo del camarada Álvaro Cunqueiro.

Se dió (sic) comienzo al acto con la lectura del mensaje de la Jefe Nacional, Pilar Primo de Rivera a las Secciones Femeninas, que fué (sic) leído por la camarada Jefe Provincial de Pontevedra, Pilar Lago.

A continuación, el camarada Álvaro Cunqueiro dió (sic) comienzo a su conferencia, explicando la figura de Santa Teresa, haciendo ver la gran exaltación mística a través de la Santa de Ávila, cuya santidad vital y real, fecunda, voluntariosa tuvo su máxima expresión en la reforma carmelitana.

Detalla las oposiciones que tuvo que romper Teresa, relatando sus tropiezos con la Inquisición.

Cita varias anécdotas de la vida de la Santa y San Juan de la Cruz, sus visiones y su vida por el mundo.

Terminó diciendo que había que copiar de la vida de la Santa esta alegría y esta santidad en el mundo, laborando hoy día en «Auxilio Social» y «Guarderías» y segando el rubio trigo de Castilla. Esta es la manera que corresponde a la mujer de la Falange para hacer la unidad, grandeza e Imperio de España.

El camarada Cunqueiro fué (sic) muy aplaudido por las camaradas que llenaban el salón en que se celebró el acto.

Como final se leyó la oración de los caídos, entonándose el Himno Nacional y los de la Revolución.

Finalmente, infórmase da Procesión de Santa Teresa nas Travesas, procesión que constituíu o cerre dos actos «organizados por las camisas azules viguesas para conmemorar la festividad de la Santa».

O catro de novembro de 1938, na última páxina de El Pueblo Gallego dese día, publicábase o seguinte recadro, que viña a significar, entre outras cousas, que as conferencias de Cunqueiro en Vigo e arredores acabaran, de momento.

 

Un comentario en “Cunqueiro, orador ao servizo da Falange (e II)

  1. Moitísimas grazas por este traballo! Parabéns!

    O que máis me chama a atención daqueles días de retagarda é a atmosfera de amateurismo e arbitrariedade. Que nesa Falange galega (onde debía haber máis cargos que xente) aceptaran a un coñecido galeguista como don Álvaro é unha marcianada. Eu teño a hipotese de que nin sabían ben quen era, ninguén no seu xuizo pensaría en Cunqueiro para unha función de traballo e disciplina!

    Tampouco da a impresión de que quixese “lavar os seus pecados” : alguén moito máis medoñento, indeciso e doado para mudar de opinión ca el limitaríase a adoptar a fe do converso. A ser o falangista máis repetidor de consignas. Eso non parece ir con cunqueiro, que pasa olímpicamente do pensamento joseantoniano e prefire a poesía das palabras. El tira de tradición, das suas noticias-verdadeiras-porque-teñen-trescentos-anos, de contar as belezas do mundo. Que recorde agora o máis próximo a un comentario de odio que lle lin a Cunqueiro era algo así como que os ingleses merecían ser destruidos polos alemáns en recordo da batalla de Hastings.

    Vexo a un home todavía moi novo con moitas ganas por transcender, de ser relevante, moi consciente de ser un poeta. Segundo foi madurando esto caéuselle un chisco, pero moito menos do que ás veces se di sobre el.

Deixar unha resposta

introduce os teu datos ou preme nunha das iconas:

Logotipo de WordPress.com

Estás a comentar desde a túa conta de WordPress.com. Sair /  Cambiar )

Google photo

Estás a comentar desde a túa conta de Google. Sair /  Cambiar )

Twitter picture

Estás a comentar desde a túa conta de Twitter. Sair /  Cambiar )

Facebook photo

Estás a comentar desde a túa conta de Facebook. Sair /  Cambiar )

Conectando a %s